Inklusion i folkeskolen
kr.0,00
OBS! Dele af denne udgivelse kan have forældet sprogbrug og/eller manglende faglig opdatering. Udgivelsens hovedbudskaber er stadig relevante.
af Lasse Klyver
Fænomenet inklusion præger i dag såvel den pædagogiske praksis som debat i Danmark. Især i skolesystemet er der de seneste år kommet betydeligt fokus på inklusion, ikke mindst i forbindelse med lovændringen i 2012, og flere tusinde elever med særlige behov flyttes i dag fra det specialiserede tilbud til den inkluderende folkeskole.
Elever med synshandicap har over år i overvejende grad været integreret, i dag inkluderet, i det almene skolesystem. Har eleven foruden et synshandicap også andre vanskeligheder, kan problemstillingen være en ganske anden, og netop derfor bliver de synsprofessionelles rådgivnings- og vejledningsopgave måske anderledes. Hvis inklusionen er en realitet, hvordan kan de synsprofessionelle omkring et barn med synshandicap og andre vanskeligheder da medvirke i denne proces?